Błąd medyczny w prawie cywilnym rozumiany jest jako postępowanie sprzeczne z zasadami wiedzy i nauki medycznej w zakresie dostępnym dla lekarza na dzień szkody. Można wyróżnić cztery kategorie błędu medycznego: błąd rozpoznania (tzw. diagnostyczny), błąd prognozy (rokowania), błąd w leczeniu (terapeutyczny) oraz błąd organizacyjny.
Przykładowo, poszkodowany (pacjent), która uważa, że w jego przypadku personel medyczny dopuścił się błędu medycznego, np.:
- postawił błędną diagnozę, która wpłynęła negatywnie na stan zdrowia pacjenta,
- przeprowadził wadliwie zabieg operacyjny,
- zastosował błędne leczenie,
z uwagi na istniejącą cywilną odpowiedzialność personelu medycznego za szkody wyrządzone przy leczeniu, dochodzić może odszkodowania i zadośćuczynienia.
Poszkodowany, według swojego wyboru, może dochodzić tych świadczeń:
- bezpośrednio od lekarza albo innego personelu medycznego,
- podmiotu medycznego (np. szpitala),
- ubezpieczyciela w/w osób i jednostek.
Proszę pamiętać, że osoby prawne, jednostki organizacyjne wykonujące działalność leczniczą, pielęgniarki oraz lekarze mają obowiązek posiadania ważnego obowiązkowego ubezpieczenia OC podmiotów leczniczych, pozwalającego na likwidację szkody pacjenta, która może powstać w wyniku prowadzonych przez podmiot ubezpieczony świadczeń zdrowotnych.
Co musi zrobić poszkodowany, aby uzyskać odszkodowanie bądź zadośćuczynienie za błąd medyczny?
Po pierwsze musi ustalić odpowiedzialny podmiot. Następnie należy wykazać winę lekarza, innego personelu medycznego bądź podmiotu leczniczego, powstanie szkody oraz adekwatny związek przyczynowy pomiędzy zawinionym działaniem w.w. osób a szkodą. Wykazanie tych przesłanek może jednak przysporzyć wielu trudności osobie nieposiadającej doświadczenia w tego typu sprawach, dlatego warto skorzystać w takim przypadku z fachowej pomocy prawnika.
Jakie roszczenia przysługują poszkodowanemu w przypadku zaistnienia błędu medycznego?
Poszkodowany – w zależności od szczególnych okoliczności sprawy – może starać się o wypłatę środków finansowych odpowiedniej wysokości z tytułu zadośćuczynienia za doznaną krzywdę, odszkodowania za poniesione koszty leczenia, za poniesione koszty pomocy trzeciej, a także może dochodzić renty z tytułu zwiększonych potrzeb.
W przypadku, gdy w wyniku błędu medycznego pacjent poniósł śmierć, wówczas bliscy poszkodowanego pacjenta mogą dochodzić zadośćuczynienia za śmierć osoby bliskiej. W tym przypadku również niezwykle cenne jest doświadczenie w tego typu sprawach, aby móc ustalić prawidłową kwotę zadośćuczynienia przysługującą osobom uprawnionym, bez ryzyka, że zostanie ono wypłacone w zbyt niskiej wysokości.